WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje
działania podejmowane przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru
zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
Cele szkolnego doradztwa zawodowego:
· Przygotowanie ucznia do roli pracobiorcy i pracodawcy.
· Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje
dotyczące wybranego kierunku kształcenia, możliwości dalszego rozwoju
osobistego i zawodowego oraz podjęcia studiów i uczenia się przez całe życie.
· Pomoc uczniom w dalszym planowaniu kształcenia i
kariery zawodowej.
· Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i
zawodowych uczniom i ich rodzicom.
· Wspomaganie rodziców w efektywnym wspieraniu dzieci w
realizacji podjętych decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz motywowanie do
aktywnej nauki.
· Pomoc nauczycielom w realizacji w ramach lekcji
przedmiotowych i godzin wychowawczych.
· Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny
rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów.
· Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji
edukacyjnych i zawodowych
· Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej
szkoły.
· Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i
zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze
statutem szkoły oraz realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru
drogi zawodowej zgodnie z programem wychowawczym szkoły.
· Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki
przekazu informacji (Internet, CD, wideo).
· Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców
zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy
itp.
· Współpraca z instytucjami wspierającymi
wewnątrzszkolny system doradztwa.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach
pracy z uczniami obejmuje:
· dalsze poznawanie siebie przez młodzież,
· poznawanie zawodów, w których mogę się kształcić po
ukończeniu wybranej szkoły,
· analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia
na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy,
· udzielanie informacji edukacyjnej i zawodowej,
· pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego,
· konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami zawodów
i pracodawców,
· wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji
zawodowych w systemie pozaoświatowym,
· poruszanie się na rynku pracy (poszukiwanie i utrzymywanie
pracy oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy,
bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne),
· przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach
życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana
zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie,
· udzielanie informacji dotyczącej wpływu rynku pracy na
planowanie kariery, obejmujące: zapotrzebowanie na pracowników w różnych
branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika oczekiwane przez
pracodawców,
· kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i
poszukiwania pracy,
· kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju
edukacyjno-zawodowego i kontynuacji nauki w szkołach wyższych, szkołach policealnych
lub w systemie kształcenia ustawicznego.
W trakcie realizacji zadań będziemy współpracować z
instytucjami wspierającymi
proces wychowania i kształcenia naszych uczniów.
Wewnątrzszkolny
System Doradztwa Zawodowego jest spójny ze Statutem Zespołu Szkół im. Konstytucji 3 Maja w
Iławie, Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki szkoły.